هفت گنبد

وبلاگ نجوم...شعر - قصه- اخبار نجومی- معرفی شخصیت

هفت گنبد

وبلاگ نجوم...شعر - قصه- اخبار نجومی- معرفی شخصیت

چشم های آسمان : (چرخ گردون)

به نام خداوند گردان سپهر    فروزنده ی ماه و ناهید و مهر

بعد از مدتها با یه خبر داغ اومدم، خبر داغ از آسمونه، از لابلای میلیونها ستاره...

آخرین خبری که از یک ذهن کاوشگر به دستم رسیده، ماه از چرخشش به دور زمین خسته شده، نه فقط از چرخش، از داشتن اهله ،  نداشتن نور و ماه گرفتگی و...تصمیم می گیرد به جای بهتری برود ، جایی که قدرشو بدونن و همیشه نور داشته باشه....

این ابتدای نمایشنامه ای بود که هم اکنون توسط بچه های کانون در حال ساخت و اجرا می باشد. نمایش عروسکی " چرخ گردون" خودشو آماده میکنه برای شرکت در سیزدهمین جشنواره ی نمایش عروسکی مراکز کانون ...

اما شما ، قبل از اینکه ادامه ی ماجرا را براتون بگیم خودتون نظر بدین و این ماجرا را با ذهن خلاقتون برای ما بگید، نظرات زیباتون رو واردصفحه ی اصلی  وبلاگ می کنیم.

اخترک...چه کسی کشف کرد ؟

چه کسی کشف کرد که زمین به دور خورشید می چرخد؟

چندین سال پیش تقریبا 260 سال قبل از میلاد مسیح آریستارکوس، اخترشناس یونانی گفته بود که زمین دور خورشیدمی گردد، ولی بیشتر مردم نمی توانستند بپذیرند که زمین حرکت می کند تا اینکه در سال 1728 میلادی تقریبا 2000 سال بعد معلوم شد که وی راست گفته است. جیمز برادلی، ستاره شناس انگلیسی با کاربرد دوربین نجومی بسیار بزرگ مشاهده کرد هنگامی که زمین به گرد خورشید می چرخد، ستارگان خیلی آهسته حرکت می کنند.

چه کسی پی برد زمین گرد است؟

شیوه ی ناپدید شدن کشتی در افق، مردم را مدتهای زیاد به این فکر می انداخت که زمین باید گرد باشد. لیکن این مساله ثابت نشد تا زمانی که اولین کشتی در دهه ی 1500 میلادی سفر به دور جهان را آغاز کرد. سالها قبل حدود 240 پیش از میلاد، اخترشناس یونانی به اسم اراتوستینز محیط واقعی زمین را محاسبه نمود. با اینحال درآن زمان هیچکس نمی توانست باور کند که زمین اینقدر بزرگ باشد.

نخستین کسی که قدم به ماه گذاشت، چه کسی بود؟

اولین کسی که به کره ی ماه گام نهاد، فضا نورد امریکایی بنام نیل آرمسترانگ بود . او هنگامی که از گردونه ی مهنورد آپولو 11 بیرون آمد و قدم به روی ماه گذاشت، گفت: " این گام کوچک برای یک مرد و پرشی بلند برای بشریت محسوب می گردد."

ادامه مطلب ...