هفت گنبد

وبلاگ نجوم...شعر - قصه- اخبار نجومی- معرفی شخصیت

هفت گنبد

وبلاگ نجوم...شعر - قصه- اخبار نجومی- معرفی شخصیت

چشم های آسمان(یک قصه ...یک کلاس)

کی از همه مسن تره؟

پدربزرگ که 90 سالشه،

نه، مادربزرگ علی 130 سالشه.

نه، اینا خیلی کمه، کسی که از همه مسن تره، قبل از همه به دنیا اومده، بعد از همه از دنیا می ره، اون کیه؟

بله! ننه خورشید، اون از همه مسن تره، اون هیچ وقت پیر نمی شه، خسته نمیشه، اما چرا؟ امروز انگار خسته و کلافه اس.

ننه خورشید که حسابی از تابیدن خسته شده بود و از بس که سیاره ها دورش چرخیده بودند، سرش گیج می رفت، از خدا خواست بازنشسته اش کنه تا بره واسه خودش استراحتی بکنه. و خدا درخواستشو قبول کرد و به جاش یه خورشید دیگه آورد، خورشیدی که کوچیکتر بود، خب این یعنی ، زمین روشناییش کم شده بود، تازه همیشه ام سرد بود، آدما اعتراض کردند؛ وخدا اینبار خورشید دیگه ای آورد، این یکی مغرور بود، دوست نداشت بتابه، دوست نداشت نگاش کنند، دائم یه تیکه ابر جلو صورتش می گرفت، همیشه ی خدا بارون بود و خورشید خانم مغرور پشت ابرا می خندید،این یکی هم نمیشه، اوه...این یکی....به نظر شما این یکی چه جوریه...دوست دارید خورشید جدید چه شکلی باشه، چه جوری باشه...؟؟ 

(گروه سنی "ب" به نجوم علاقه ی زیبایی دارند، با آسمون به آسونی دوست میشن، امروز که می خواستم از خورشید براشون بگم با یه داستان تخیلی و فی البداهه شروع کردم، بچه ها خورشید های خیالیشونو نقاشی می کردند، و به قصه گوش می دادند، شیوه ی جالبی بود. ننه خورشید دوستت داریم.)

چرخ و فلک( آسمان مال من است...)

در یک نیمه شب به آسمان نگاه کنید ، چه منظره زیبایی، شهر ستارگان .

گویا روی پارچه مخمل مشکی، تعداد زیادی پولک سفید پاشیده اند.شاید حس کنجکاوی باعث شود به دنبال تلسکوپ بگردید.وقتی با تلسکوپ به آسمان نگاه کنید ، مشاهده می کنید همان شهر به ظاهر آرام، دنیایی پر از حرکت و جنب و جوش است. برخی از ستارگان حرکت دارند، بعضی گویا ساکن هستند، دسته ای از ستارگان به شکلی منظم چیده شده اند و بقیه گویا نظم وترتیبی ندارند.دنیای شگفت انگیز ستارگان آن قدر عظیم است که کره زمین ما به همراه خورشید و سیارات منظومه شمسی ، همچون قطره ای است در دریا .

وقتی ما انسانها با دنیای شگفت ستارگان آشنا می شویم ، از یک سو حیرت زده می شویم و از سوی دیگر در برابر قدرت توانا و حکیمی که این دنیای عظیم را اینگونه آفریده است سر تعظیم فرو می آوریم.

     «  ما در آسمان برج هایی قرار دادیم و آن را برای بینندگان زینت دادیم.»

                                                  سوره مبارکه حجر، آیه 16