هفت گنبد

وبلاگ نجوم...شعر - قصه- اخبار نجومی- معرفی شخصیت

هفت گنبد

وبلاگ نجوم...شعر - قصه- اخبار نجومی- معرفی شخصیت

چرخ گردون(معرفی دکتر نوروزی)

هر لحظه نوزادی به زمین می آید ،یعنی تولد...هرلحظه کسی از جسم خارج می شود و می رود،یعنی مرگ...

بزرگ می شویم و تجربه می کنیم زمین و آسمان را... یعنی عشق!

زمین بی خبر از تولد...مرگ...و عشق...خندان و خرامان می چرخد!

نه!بی خبر نیست!

دلتنگ هم هست!

آدم ها می جنگند، بر سر زمین، و هر آنچه زمینی ست...

زمین نا آرام می شود و آه می کشد، آسمان یک ریز اشک می ریزد...

آدم ها بی خبر از آه و اشک...روز را شب می کنند و شب را روز...

راستی...چرا بی خبریم، چرا به جای جنگ...کشف نمی کنیم گنج های نهفته در دل زمین را و آسمان را...گنج هایی که رد پای خدارا در آن می شود دید!

چیزایی که گفتم رو جدی نگیرید، گله نبود، شکایت نبود، تلنگر !شاید!

روی زمین آدم های بزرگی زندگی می کنند ، که روز را آنگونه که باید باشد شب می کنند و شب را رصد می کنند با عشق...

یکی از همین آدم های بزرگ و دوست داشتنی ، که یقین دارم همه می شناسینش، آقای دکتر نوروزی ست .

با وجود مشغله ی زیادشون، لطف کردند و منت نهادند و به سوال های من و بچه های نجوم کانون از طریق ایمیل پاسخ دادند...

همیشه پیروز و شاد و سبز باشند...


دکتر محمد رضا نوروزی15 بهمن 1353 به دنیا آمد،یعنی همین روز ها، مثل همه ی آدما(یا حداقل بیشترشون)مدرسه رفت و درس خواند، فقط چون کسی به او نگفت تا کی درس بخواند، بنابراین هنوزم  درس می خواند...

دکترای باکتری شناسی دارند و درحال حاضرمشغول تحصیل در مدریت آموزش هستند.

اما علایق و کارهایی که دکترنوروزی انجام دادند ، خلبانی ، ساخت هواپیمای مدل، سوار کاری ،نقاشی ، معماری و نجوم و....

 ((از زبان خودشان بشنوید)... و اما مهمترین چیزی که یاد گرفتم و بهش می بالم، تدریس و به عبارتی معلمی ؛ از دبستان تا دانشگاه شاگرد دارم و کلی هم به این شاگردانم می نازم...)

چند کتاب هم  از ایشون  منتشر شده که یکی شون سال 75 کتاب سال ایران شد .

دوستان هر چقدر از ایشان بگویم کم گفته ام .... امید است که از مصاحبه ی ساده و دوستانه ی ما استفاده کنید.


نجوم را از کجا شروع کردید؟

از قدیم و دوران کودکی اسمان برایم جالب بوده.اما نه به معنای نجوم. بیشتر با ستاره ها حال می کردم و هیچ وقت هم سوالی در بارشون نداشتم. همون قدر که چیزهای دیگه برام جالب بودند ،آسمان هم بود. اما به هر حال تقریبا اواخر دبستان بود که ستاره ها کمی برایم مهمتر شدند.اونهم با خوندن یکی دو تا کتاب . اما اینکه نجوم به معنی یک علم از کی آغاز شد موضوع دیگری است. بر حسب اتفاق(واقعا اتفاق محض) به کلاس های نجوم کانون در رصدخانه زعفرانیه رفتم و دنیایم عوض شد....این رویداد در اواخر راهنمایی برایم رخ داد.

 

آسمان را تعریف کنید؟

یک جای آبی رنگ و بی کران که پرنده ها توش پرواز می کنند. گاهی هم این آسمان آبی  سیاه می شه اما باز هم جایی است برای بی قیدی ،رهایی و پرواز.این همه ی تعریف حسی ای است که از آسمان دارم.


دوست دارید به فضا سفر کنید؟

 آره. اونقدر که حاضر زندگیم رو با هاش عوض کنم.


ستاره ی مورد علاقه ی شما؟

ستاره؟ بیشتر از همه ستاره های دب اکبر رو دوست دارم. نمی دونم چرا.شاید چون اولین صورت فلکی ای است که یاد گرفتم توی آسمان پیداش کنم.


دوست داشتید یک خانه روی یک سیاره ی دیگر داشتید..

  فکر نکنم. من این نقطه­ی آبی رنگ پریده را که بهش زمین می گوییم دوست دارم.

 

لطفا عناوین کارهایی را بگید که در راستای نجوم انجام داده اید.

من اصولا معلم هستم. بنابر این مهمترین کارهایی که کرده ام در همین زمینه بوده و شاگردانی در نجوم داشته و دارم که بیشترشان موفقترین نجومی های امروز در ایران هستند.. عکاسی از آنالما را هم به عنوان یکی از مهمترین کارهای شخصی ام داشته ام که متاسفانه تا امروز در ایران کس دیگری این کار را انجام نداده.برنده ی کتاب سال ایران هم شده ام(البته کتابم غیر نجومی بوده) از موسسین شاخه آماتوری نجمن نجوم در ایران بوده ام. کلی برنامه ی رادیویی و تلویزیونی در  باره ی نجوم  داشته ام و خلاصه از این دست فعالیت های ترویجی زیاد انجام دادهام.اما اصل قضیه این است که من از نجوم لذت می برم و تمام تلاشم این است که این لذت بردن را به همه یاد بدهم.


برای سال نجوم چه کار هایی انجام دادید؟

کمک های کوچکی به برخی افراد و گروه های نجومی ای که برای این سال برنامه ای داشته اند کرده ام. یک برنامه ی همگانی نجومی در شبکه ی 2 (صبح ها)راه اندازی کردم که استقبال خوبی از آن شد و  یک برنامه ی کم نظیر رصدی با استفاده از تلسکوپ های عهد قاجار(ناصر الدین شاهی) در کاخ گلستان و در قالب برنامه ی جهانی شبهای گالیله ای اجرا کردم.

بیشتر چه کتاب هایی را مطالعه می کنید؟

از اونجایی که مطالعه یکی از هیجان آور ترین بخش های زندگی ام بوده ، تقریبا هر روز دو سه ساعت مطالعه می کنم. و تقریبا هم همه چیز می خوانم از کتاب های تخصصی در زمینه ی رشته ی تحصیلی ام تا رمان و داستان کوتاه و کتاب های جامعه شناسی و...تنها موردی که اصولا تا کنون مطالعه نکرده ام کتاب های روانشناسی است.


برای گروه سنی "د و ه " چه کتابی را برای مطالعه ی نجوم معرفی می کنید؟

 اگر در باب نجوم و آنهم از نوع مقدمات نجوم منظورتون باشه ، کتابهای نجوم دینامیکی(نشر دانشگاهی) و نجوم به زبان ساده(گیتاشناسی) رو  در ایران بهترین می دانم.


نظر شما در رابطه با حیات فرا زمین چیه ؟   

بحث ET ویافتن حیات فرا زمینی از جدیدترین شعبه های نجوم و اخترفیزیک محسوب می شود.یک دانایی میان رشته ای زیبا و مهیج. خودم  مطمئن هستم که شرایط ایجاد حیات در فضا مهیا بوده و به احتمال زیاد می تواند همین الان که شما این متن را می خوانید در گوشه ای دیگر از دنیا موجودات زنده ی دیگری هم به خواندن و نوشتن متونی علمی مشغول باشند. اما این مورد به هیچ روی توافق با ایده ی موجودات فضایی ای که به زمین سرک می کشند و با بشقاب پرنده هایشان ما را می ترسانند و ... نیست.


یک شعر بگید که یکی از اجرام سماوی در آن باشد.

شعر زیبایی از مرحوم ملک الشعرای بهار به لهجه ی خراسانی هست که در آن به توصیف صور فلکی  دایره البروجی پرداخته شده است. آن شعر را خیلی زیاد دوست دارم. مطلعش چنین است:

امشو در بهشت وایه پنداری

ماه عروس منن، شب آرایه پندری

کدام سیاره را دوست دارید؟

از دید زیبایی بی شک زحل را با آن حلقه های افسونگرش ، اما در منظومه ی شمسی و کلا  در میان اجرام سماوی هیچ چیزی را با ماه عوض نمی کنم. من شیفته ی ماه هستم.


چه توصیه ای برای بچه ها و کسانی که به نجوم علاقمند هستند دارید؟

 من معتقدم که زندگی برای لذت بردن از تمام آفرینش های خدا ساخته شده و آنی که لذت کامل تر و درست تری از این دنیا و نعمتاهش ببره حتما رستگار تر هم هست. پس لذت ببرید. از آسمان و زمین و هر چه در میانشان هست.


درود و سپاس فراوان...همیشه شاد و همیشه سبز باشند

 

 

امروز ۱۵ بهمن روز تولد آقای دکتر نوروزی ست. ۳۵  شمع براشون روشن می کنیم.تولدتان مبارک

 

چرخ و فلک(دوست)

دوست

 

بزرگ است

و از اهالی امروز است

و با تمام افق های باز نسبت دارد

ولحن آب و زمین را چه خوب می فهمد.

صداش

به شکل حزن پریشان واقعیت است.

وپلک هاش

مسیر نبض عناصر را

به ما نشان می دهد.

و دست هاش

هوای صاف سخاوت را

ورق می زند

 ومهربانی را به سمت ما می کوچاند.

او به شیوه ی باران پر از طراوت تکرار است.

واو به سبک درخت

میان عافیت نور منتشر می شود.

و...

(آفای سهراب سپهری عزیز، ببخشید که فعل ها را مجبورا ، به زمان حال تبدیل کردم.)

دوستان، به من بگید آقای دکترمحمد رضا(پژمان) نوروزی را چقدر می شناسید؟؟!! منتظر جواب های شما هستم...جایزه هم داره!!!